Τρίτη, 22 Δεκεμβρίου 2015
Με αφορμή τη συμπλήρωση 50 ετών από το θάνατο του ζωγράφου Μιχαήλ Αξελού, το Κέντρο Πολιτισμού Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος οργανώνει έκθεση στο Μουσείο της Τράπεζας (Αμερικής 3, Αθήνα) με τίτλο «Μιχαήλ Αξελός (1877-1965) – Ανάμεσα σε δύο κόσμους».
Η έκθεση βασίζεται στο πλούσιο ζωγραφικό έργο του Αξελού, το οποίο κληροδότησε στην Τράπεζα η κόρη του Άννα Αξελού-Κοντομάτη και το μεγαλύτερο μέρος του δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ στο κοινό.
Η έκθεση εγκαινιάστηκε από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας την Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2015 και το κοινό μπορεί να την επισκέπτεται από την Τρίτη 22 Δεκεμβρίου.
Ώρες λειτουργίας:
Τρίτη, Τετάρτη, Παρασκευή: 09:00 - 15:00.
Πέμπτη: 09:00 - 19:00.
*Ο Μιχαήλ Αξελός γεννήθηκε στη Σητεία της Κρήτης. Μετά την αποφοίτησή του από τη Νομική Σχολή, εγγράφηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών όπου διετέλεσε μαθητής του Γεωργίου Ροϊλού, του Γεωργίου Ιακωβίδη και του Σπύρου Βικάτου, οι οποίοι τον εισήγαγαν στον ακαδημαϊσμό, που κυριαρχούσε στην ελληνική ζωγραφική στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Ακολούθως συνέχισε τις σπουδές του στο Παρίσι, στην Academie Julian και στην Academie de la Grande Chaumiere, όπου επηρεάστηκε από τα ρεύματα του φωβισμού και του κυβισμού, που είχαν κάνει τότε την εμφάνισή τους.
Το 1911, παντρεύτηκε την Φιφή – Μάρθα, κόρη του μεγαλοκτηματία της Κορώνης Νικολάου Ταρσούλη. Με πολλή αγάπη και πολύ πάθος, εμπνευσμένος από τη θάλασσα, το κάστρο, το λιμανάκι, το καρνάγιο, ζωγράφισε την Κορώνη σαν τη δεύτερη πατρίδα του. Το 1991 η κόρη του, η Άννα Αξελού –Κοντομάτη και ο Νίκος Ταρσούλης κληροδότησαν το Αρχοντικό Ταρσούλη στο Δήμο Πύλου Νέστορος.
Ο Αξελός, εκτός από καταξιωμένος ζωγράφος κατά το πρώτο ήμισυ του περασμένου αιώνα, υπήρξε υπάλληλος της Τράπεζας της Ελλάδος από τότε που η Τράπεζα ανέλαβε το εκδοτικό προνόμιο (1928) και μέχρι τη συνταξιοδότησή του (1946). Ήταν δε ο πρώτος Έλληνας σχεδιαστής τραπεζογραμματίων και νομισμάτων, καθώς εργαζόταν από το 1902 στην Εθνική Τράπεζα και το 1918 του ανατέθηκε ο σχεδιασμός των νέων τύπων χαρτονομισμάτων. Μέχρι τότε ο σχεδιασμός και η παραγωγή των ελληνικών τραπεζογραμματίων γινόταν σε άλλες χώρες. Στην Τράπεζα της Ελλάδος, όπου μετατέθηκε το 1928, ο Αξελός ασχολήθηκε, εκτός από τα τραπεζογραμμάτια, και με οτιδήποτε άλλο απαιτούσε καλλιτεχνική επιμέλεια.
Παράλληλα, πέρα από το σχεδιασμό των τραπεζογραμματίων και των νομισμάτων, ο Αξελός έχει συνδέσει το όνομά του με την Τράπεζα της Ελλάδος και για δύο επιπλέον λόγους: είναι ο σχεδιαστής του εμβλήματος της Τράπεζας, που παρουσιάζει τη θεά Αθηνά καθισμένη σε αρχαϊκό κάθισμα (έργο του 1928), καθώς και του εντυπωσιακού ομαδικού πορτραίτου των μελών του Γενικού Συμβουλίου της Τράπεζας της Ελλάδος, έργου που ολοκλήρωσε το 1947 κατά παραγγελία της Τράπεζας.
Γυναίκα της Κορώνης, ελαιογραφία σε μουσαμά